Alfa Omega

Stödet för brottsutsatta äldre



Vad du kan göra för att skydda dig mot bedragare.


Bedragare kan söka dig via telefon och uppge sig ringa från inkassobolag. Vad du då bör göra, var mycket vaksam samt logga  aldrig in vare sig i din dator, eller BankID.
Företagare och pensionärer är den hetaste målgruppen när bedragarna ringer runt och vill lura till sig pengar.


"Det är vanligt att äldre utsätts för telefonbedrägerier", säger Joel Stade, sakkunnig inom pensionärers ekonomi på PRO. Polisen varnar även nu för ett pågående tillvägagångssätt som innebär att du som företagare luras via telefon. Den som ringer upp påstår att samtalet kommer från inkasso och vill reda ut allt kring en obetalda faktura.
Foto: Anneli Nygårds/ Fredrik Persson TT
Företagare och pensionärer är den hetaste målgruppen när bedragarna ringer runt och vill lura till sig pengar.


– Avsluta samtalet så fort som möjligt om någon ber om ditt bank-id, säger polis Maria Karlsson på brottsförebyggande avdelningen för Bedrägeribrott i Region Mitt.
Hon arbetar med bedrägeribrott och varnar nu för ett pågående tillvägagångssätt som innebär att du luras via telefon, så kallad "vishing" .
Bedragarna uppger att de ringer från ett inkassoföretag och vill kolla upp en faktura som ligger obetald av ditt företag. Därifrån blir du kopplad till ”bankens säkerhetsavdelning" där de skapar en oro genom att börja berätta om utlandsbetalningar som gjorts från ditt företagskonto. Sen vilseleder de dig till att använda ditt bank-id för att logga in på kontot.


– I de anmälningar som inkommit har bedragarna enbart fokuserat bedrägerierna mot företagets namn och deras konton. Detta slutar tyvärr i flera fall med att pengar försvinner från företagets konto.


En annan målgrupp som är hårt utsatt för bedrägeriförsök är pensionärer. Undersökningar gjorda av PRO visar att i Uppsala län har mer än var fjärde pensionär råkat ut för bedrägeriförsök. Det säger Joel Stade, sakkunnig inom pensionärers ekonomi på PRO.
– De äldre har börjat bli mer försiktiga men eftersom de är många och lätta att nå via telefon är det ändå väldigt många som blir lurade. Med ny teknik är det lätt att sätta allt i system för bedragarna. Vår konkreta uppgift på PRO är att ställa krav och påverka bankerna så de hänger med i den tekniska utvecklingen och tar bort risken för sina kunder att bli lurade. Många äldre har väldigt stor tillit för andra och tror gott om sina medmänniskor. Även fast de i slutänden inte lyckas genomföra sitt bedrägeriförsök så är det väldigt jobbigt och en stor kränkning på integriteten att bli utsatt genom ett försök.
Hur skyddar man sig?
– Håll dig uppdaterad om hur bedragarna går till väga. Ibland har PRO informationsträffar tillsammans med polisen där man kan få veta mer.
Något som gör tillväxten av telefonbedrägerier snabbare för alla åldergrupper är tänkande robotar med AI, artificiell intelligens. På nätet kan bedragare ladda ner program där de kopplar samman en video innehållande en väns röst de funnit på sociala medier, för att sen skapa ett trovärdigt röstsamtal där du blir lurad. Telefonbedrägerierna generellt ökade med hela 43 procent mellan 2021 och 2022. Det finns få indikationer på att ökningen skulle stanna av under de kommande åren men desto fler tecken på att den ska fortsätta öka.




Post
Samtal